Успішні проекти, які я бачив за кордоном, об'єднані, головним чином, взаємною любов'ю. Жителів - до міст, міст - до їхніх мешканців. Проекти більш або менш технологічні, грандіозні або локальні... Незмінна лише взаємна любов. Пише Сергій Гусовський nvua.net.
Почну з прози життя - сміття. У свій час міській владі Відня вдалося умовити геніального австрійського художника і архітектора Фріденсрайха Хундертвассера зайнятися трансформацією сміттєспалювального заводу Spittelau в об'єкт сучасного мистецтва. Тепер він приваблює туристів, дозволяє екологічно безпечно позбавлятися від сміття, а теплом, отриманим від горіння, опалює підприємства і житлові квартали.
У Чикаго надзвичайно ефективна система e-government (електронного уряду). З її допомогою можна простежити не лише за виконанням міського бюджету, але і за такими цікавими штуками, як історії перевірок санепідемстанцією будь-якого закладу Чикаго з усіма деталями, включаючи причини та розміри виписаних штрафів. За кілька кліків кожен бажаючий отримує вільний доступ до системи міського управління будь-якого рівня.
Від раціонального до емоційного - на південному-сході Буенос-Айреса, де річка Матанса-Ріачуело впадає в океан, розташований знаменитий своїми академіями танго і командою Марадони район Ла-Бока. До початку 1990-х до нього примикала моторошна територія припортових складів. Там тепер красуються квартали Puerto Madero-втілення мрії щодо сучасного міського девелопменту. І не дивно, адже для роботи над проектом влада залучила таких грандів архітектури, як Сантьяго Калатрава, Норман Фостер, Сезар Пеллі і Філіп Старк.
Ще один приклад вдалих трансформацій - в Нью-Йорку, де на шляхах покинутої наземної залізниці була створена паркова алея довжиною більше 2 км. Це фактично висячі сади під назвою HighLine. Тепер на околицях парку йде справжній будівельний бум, і Челсі (сумовитий минулого район) отримав у свою скарбничку черговий pointofattraction.
Столиця і душа Баварії - Мюнхен - вражає феноменальною системою міського транспорту. Вона настільки ефективна, що дозволяє взагалі не використовувати автомобіль. Вже не раз Мюнхен перемагав у європейських номінаціях на кращі транспортні рішення для міського середовища. Нам в Києві всього-то й потрібно, що почати з розробки коректної транспортної моделі міста, а не говорити про швидкісні трамваї, роздаючи наліво і направо нові маршрути для старих маршруток.
І якщо зайшла мова про транспорт, згадаю про міський велопрокат Парижа, система якого підкорила мене своєю зручністю. Велосипедні доріжки і обладнані стоянки дозволяють без найменшого зволікання обзавестися двоколісним транспортом, прокататися до потрібного аррондисмана і здати велосипед там, де він вже не потрібен, оскільки пункти прокату розкидані по всьому місту.
Читайте також: Міста світу об’єднані велошляхами
Переїхавши через Ла-Манш, бачимо інше рішення транспортних потреб європейської столиці. Практичні британці активно використовують картку-всюдихід OysterCard, яка дозволяє оплачувати будь-які види міського транспорту від метрополітену і автобусів до залізниці і річкових трамваїв. Система OysterCard зручна і для городян (оскільки економить час та гроші), і для бюджету Лондона (дозволяючи акумулювати досить пристойні гроші).
Про Італію міг би розповісти багато чого, але один з найважливіших моментів - криштально чиста питна вода в її містах. Так, та вода, що тече з кранів. Навіть найкраща у світі піца робиться з тіста, яке замішано на водопровідній воді.
Не можу не згадати Тбілісі. Його історія, традиції, вино і їжа тягнуть до себе у будь-яку пору року. Але сьогодні білу заздрість викликає інше - те, як працює місцева поліція. Грузинам вдалося зграї дрібних злодіїв перевести до сучасної, грамотної та ефективної організації. Її мета - не штрафувати і карати, а допомагати місту жити.
І нарешті, Львів, де взаємодія влади і бізнесу дозволяють спільно розвивати місто і робити його одним з найбільш зручних для життя. Гуманітарні та освітні проекти, фестивалі, готелі і ресторани. Скептикам рекомендую з'їздити до Львова, а львів'янам, хто любить покритикувати свою міську владу, я б порадив погостювати в інших метрополіях України.
На закінчення хочу сказати: Києву зараз непросто. Але наше місто переживало часи і гірші. Кияни ніколи не кидали своє місто в біді. І вже точно ми не кинемо його сьогодні.