Рус Укр
ГоловнаІнтерв’юІнтерв’ю«Всі мудрування про ефективність децентралізації опалення я називаю блудом», - Іван Плачков
Опитування всі опитування
ЩО ПЕРЕШКОДЖАЄ ВАМ ВЧАСНО СПЛАЧУВАТИ РАХУНКИ ЗА ПОСЛУГИ ЖКГ?
Занадто високі тарифи
Регулярне підвищення квартирної плати
Низька якість послуг або їх повна відсутність
Не дотримання виконавцями термінів з вивезення сміття
Бездіяльність ЖЕКу
Нічого, я завжди вчасно сплачую
Я не вважаю за потрібне платити за комунальні послуги


УК  NEW Роз'яснення, щодо розрахунку розміру житлової субсидії

УК  NEW Житлова субсидія: хто має право на її отримання

УК  При призначенні субсидії враховуються доходи подружжя, незалежно від їх реєстрації

УК   Категорії громадян, які втратили право на отримання субсидії

УК  П'ять основних питань та відповідей про субсидію на оплату ЖКП

 



 

 



 

«Всі мудрування про ефективність децентралізації опалення я називаю блудом», - Іван Плачков

Голова наглядової ради ПАТ «Київенерго» Іван Плачков розповів журналістам «Економічної правди» про особливості економічної ситуації в теплоенергетиці.
«Україна Комунальна» публікує частину інтерв'ю, присвячену питанням комерційного і технологічного обліку ресурсів, планам акціонера з приватизації столичних комунальних служб, а також проблемам переходу на індивідуальне опалення.
 
- Кілька років тому за кошти київського бюджету була закуплена партія лічильників, які до цих пір не встановлені. Куди вони поділися?
 
За часів правління в КМДА Леоніда Черновецького було прийнято рішення виділити гроші з міськбюджету на закупівлю лічильників на гарячу воду.
 
- Яку суму?
 
Щось близько 18 мільйонів гривень для закупівлі 1380 лічильників. Купувати лічильники повинна була компанія «Київенерго».

- Чому «Київенерго», а не місто?
 
Доручили фахівцям компанії. Це не настільки важливо. Купили лічильники, поставили на склад, а рішення про виділення грошей на їх установку не прийняли. Йшлося про суму близько 15 мільйонів гривень, сьогодні це вже коштує близько 20 мільйонів гривень.
 
- Тобто про суму більше, ніж на закупівлю самих лічильників?
 
Справа в тому, що встановити лічильник не так-то просто. Потрібно вибрати будинку, зробити індивідуальний проект на кожен будинок, змонтувати, налагодити, ввести в експлуатацію. Гроші не виділили - лічильники лежать донині.
 
- А чому гроші не виділили?
 
Важко сказати. Зараз вони обліковані. Є домовленість, щоб компанія, яка їх поставила, перепрограмувати їх для того, щоб їх можна було встановити не тільки на гаряче водопостачання, а й на опалення. Наскільки я знаю, керівництво компанії попередньо погодило із заступником Київської міськадміністрації Анатолієм Голубченко питання виділення грошей, що залишилися і організації установки цих лічильників.
 
- Наскільки вірна інформація про те, що в цьому секторі працюють спеціально акредитовані компанії, які проводять весь процес установки лічильника на будинок: від розробки документації до безпосереднього підключення. При цьому інших вибрати не можна, а вартість послуг цих компаній - різко завищена.
 
Ця інформація невірна. Ніякої спеціальної акредитації не існує. Можуть працювати всі, головне, щоб кваліфікації вистачило. Шахраїв розвелося дуже багато. Ось і придумують казки. Адже що таке прилад обліку тепла? Це складний і дорогий механізм: витратомір, термопари та інше. Їх взагалі існує близько восьми типів: механічні, ультразвукові, індукційні та інші. У Кракові муніципалітет вирішив установлювати лічильники з ультразвуковими витратомірами, тому що індукційні - небезпечні через високої напруги. Механічні, наприклад, при якості нашої води можуть зупинитися: потрапив камінчик - і все, лічильник вже не працює. Тому і в Києві було прийнято рішення видавати технічні умови тільки на лічильники з ультразвуковими витратомірами. Якщо встановлений прилад іншої конструкції, можуть з'явитися проблеми.
 
- І все-таки, чому для установки лічильника відібраний обмежений перелік підприємств?
 
Підприємства відбираються на тендерній основі за дуже простим принципам: кваліфікація, ціна, терміни виконання робіт.
 
- Багато приватних компанії не допущені до встановлення лічильників, і учасники ринку нарікають на корупційний чинник. Прокоментуйте, будь ласка.
 
Чи не допущені тільки тому, що програли тендер. Що стосується корупції, то однією з особливостей багатьох приватних компаній є наявність потужної служби безпеки. У таких компаніях корупція рідкісне явище.
 
- Як ви все-таки бачите ситуацію з розвитку теплових мереж?
 
З технічної точки зору те, що ми маємо, - це середина минулого століття. У першу чергу, потрібно зробити реконструкцію джерел теплопостачання і повну заміну труб на ізольовані. Друге - тепло має мірятися. Кожна будівля має бути оснащене приладом обліку тепла.
 
- Уряд підготував законопроект, що припускає поступове введення комерційного обліку. Так, прилади обліку холодної та гарячої води для населення пропонують встановити до 2018 року, а тепла - до 2017 року. Для введення комерційного обліку по всій країні потрібно буде встановити 248 тисяч приладів для обліку води та 111 тисяч - для тепла. Це реально?
 
Звичайно реально! Якщо уряд зосередиться на цьому питанні, і будуть виділені гроші. Ця програма досить дорога.
 
- Середня вартість одного такого вузла для води становить 12 тисяч гривень, тепла - 70 тисяч гривень. Таким чином, ідея уряду обійдеться країні в 10,7 мільярдів гривень.
 
Немає у країні зайвих 10,7 мільярдів, і найближчим часом не з'являться.
 
- За ідеєю, ці витрати хочуть покласти на плечі місцевої влади.
 
У них цих грошей теж немає. Це все - міфи.
 
- Як це реально зробити?
 
При кожному новому будівництві проектанти обов'язково закладають установку приладів обліку по теплу. Для цього потрібно прийняти нормативний документ, щоб такі речі відбувалися автоматично. Друге - необхідно стимулювати власників, щоб їм завжди було вигідно платити за приладами обліку. Розкажу, як це відбувалося з досвіду роботи в «Київенерго».
 
Одного разу, після того як ми стали встановлювати прилади обліку, прийшла до мене жінка. Вона була головою трьох кооперативів на Оболоні. Запросила мене в один з цих будинків. А там - килимок біля входу, квіти на підвіконнях. У всіх під'їздах всі вікна - а це був 2003 рік - замінені на склопакети. Вона дякує за лічильник і розповідає, як багато вони стали економити грошей. З «Київенерго» вони розраховуються за приладами обліку, а власники квартир платять по квадратним метрам. А на зекономлені гроші мешканці їй дозволили навіть містити службову машину.
 
Необхідно встановити прилади обліку по теплу. Коли споживач бачить, скільки він споживає, і платить за спожитий обсяг, у нього відразу виникає бажання економити. Споживач буде бачити, скільки він зекономив і наскільки менше необхідно платити. Наступним етапом будуть тарифи, потім - втрати і ефективна робота джерел. І тоді ми забезпечимо високі стандарти.
 
- Як скоро?
 
При правильному розумінні проблематики та осмисленому бажання навести порядок - не більше трьох років. Такий процес пройшла Польща, інші країни Східної Європи - всі вони починали з того ж рівня, як у нас сьогодні, але пішли вже далеко вперед.
 
- В ОСББ кажуть, що «Київенерго» перешкоджає встановленню теплових лічильників у будинках. Нібито головна причина - корупція: відсутність лічильників дозволяє списувати і завищувати втрати тепла.
 
Ніякої корупції в «Київенерго» немає. Ми вже про це говорили. По суті вашого запитання. Щоб був встановлений лічильник, власник будівлі повинен виконати дві умови. Надати приміщення для установки і взяти на себе зобов'язання щодо збереження дорогою установки - «прилад обліку по теплу».
 
- Може, швидше перейти на індивідуальне опалення? Як, наприклад, у деяких країнах Європи?
 
Подивіться, яка зима на півночі Франції та півночі Італії або Іспанії. Там взимку мінусові температури рідкість. І наші суворі, іноді затяжні зими. Якщо в тих країнах опалювальний сезон триває місяць-два, то у нас - не менше шести місяців. Всі мудрування про ефективність індивідуальних котлів, децентралізації опалення я завжди називаю блудом. У Варшаві, наприклад, категорично заборонено ставити індивідуальні котли. Американці в усіх містах переходять на централізоване теплопостачання та водозабезпечення.
 
Я весь час був противником переходу на індивідуальне опалення. Але ми не могли заборонити встановлювати котли таким споживачам, як «Прем'єр-палас», дорогим офісним центрам. Вони незаслужено страждали через неплатежі держави, відсутність газу і, як наслідок, низьких параметрів тепломережі. Менеджмент п'ятизіркового готелю міркує так: «Вам населення не платить - у вас газу немає, а в мене люди заплатили неміряно грошей за номер, а в номері холодно».
 
- Логіка в цьому є. Сьогодні багато будують і здають в експлуатацію офісні будівлі зі своїми міні-котельнями. Як ви до цього ставитеся?
 
Ставлюся спокійно. Економіка та екологія завжди переможуть. Вони рано чи пізно підключаться до мереж «Київенерго», а їх котельні залишаться як резервне джерело.
 
- Свого часу Василь Хмельницький - Київська інвестиційна група - хотів створити комунальний холдинг у складі «Київенерго», «Київводоканалу», інших сервісних служб столиці. Чи приймали ви участь у розробці того проекту?
 
Проект створення холдингу, його ідеологія народилися в стінах «Київенерго». Ми планували створити комунальний холдинг, що об'єднує електро-, тепло-, водо-та газопостачання. Централізувати збут, інформаційно-сервісні, аварійні служби. Такого типу холдинги працюють в Гамбурзі, Франкфурті та багатьох інших містах Європи. І тоді, і зараз я вважаю, що це сама правильна система організації житлово-комунальних послуг. Але тодішнім керівництвом формат і структура холдингу були змінені. Холдинг вже без мене був створений і незабаром ліквідований як неефективний. Не виключено, що Київ до цієї ідеї ще повернеться.
 
- За нашою інформацією, ДТЕК чи інші структури Ахметова націлені на скупку багатьох - чи всіх - комунальних сервісних підприємств Києва. Маються на увазі «Київенерго» (вже у власності), теплові мережі, водоканал, «Київгаз» та інші. При цьому буде використовуватися модель, близька до тієї, яку хотів створити Хмельницький. Причому сервісні підприємства можуть як купуватися, так і братися в оренду (концесію). Крім того, на них може ставитися «свій» менеджмент при формальному збереженні комунальної власності. Чи є такі плани?
 
У мене такої інформації немає. Не можу ні підтвердити, ні спростувати. Єдине, що можу сказати: концентрація, навіть шляхом передачі в концесію, в одних руках послуг з електро-, тепло-і водопостачання ефективна, економічна і, в кінцевому підсумку, вигідна для споживача. Але при двох обов'язкових умовах. Перше - поточна діяльність координується муніципалітетом. Друге - тарифи встановлюються і контролюються державою.
 
- Механізм концесії в Україні передбачає отримання права на позачергову приватизацію, якщо концесіонер зробив великі капітальні вкладення в предмет концесії. Чи хоче власник «Київенерго» використовувати цей механізм при приватизації теплових мереж Києва? Чи ведуться розрахунки в «Київенерго»?
 
Щоб починати таку роботу, необхідно принципове рішення про концесію. Воно ще не прийнято.
 

 Світлана Крюкова, Сергій Лямець, Економічна правда

 
Коментарі (2)
Иван Смольный2
07 Серпня 2013 p. 00:30
Сбитый летчик, который толком и не летал то, а уж про какую-то пользу для ЖКХ и говорить нечего, приземлился на Ахметовский аэродром и теперь в поте лица своего отрабатывает оказанное доверие и немаленькую зарплату. Вызывает гомерический хохот отеческое радение за комструктуры при установке на их объектах индивидуального или автономного отопления. Почему всем нельзя, а им можно - пожалуй ужо даже школьник расскажет почему! И респондент лично приложился к этим, и многим иным исключениям. А уж пассаж насчет блуда и вовсе отражает популистские наклонности оного при отсутствии должной компетенции!!!!!!!!!! В общем, чья бы корова мычала!
Иван Смольный2
07 Серпня 2013 p. 00:45
В дополнение. Что касается концесионной схемы в ЖКХ, то вряд ли она экономически целесообразна для олигархической структуры практически подмявшей под себя всю базу энергоносителей в Украине.Зачем брать в концессию то, что можно получить на гораздо более выгодных условиях. К чему это я, да к тому, что 99,9% теплоэнерго, водоканалов, предприятий газоснабжения, и пр. предприятий ЖКХ имеют фактически безнадежные кредиторские задолженности перед поставщиками энергоносителей. А кто у нас является поставщиками оных для нужд ЖКХ? Ответ известен любому, кто хоть чуть-чуть в теме. Так зачем париться-концеситься, если можно забрать за долги? И это произойдет сразу же, как только политическая целесообразность искусственного удержания тарифов сойдет на нет. Уже скоро. Только вот расклады 2015 могут не лечь как надо, вот тогда будет интересно. Вот тогда опять появиться полит. целеобразность, но уже под другими стягами, хотя стяги могут быть другими а знаменосцы до боли знакомыми. Но, это уже другая тема.