Рус Укр
ГоловнаІнтерв’юІнтерв’юАМКУ підігрує монополістам
Новини ЖКГ
28 Червня 2017 p.
27 Червня 2017 p.
23 Червня 2017 p.
22 Червня 2017 p.
20 Червня 2017 p.
19 Червня 2017 p.
16 Червня 2017 p.
15 Червня 2017 p.
09 Червня 2017 p.
Loading...

24СМИ:


Опитування всі опитування
ЩО ПЕРЕШКОДЖАЄ ВАМ ВЧАСНО СПЛАЧУВАТИ РАХУНКИ ЗА ПОСЛУГИ ЖКГ?
Занадто високі тарифи
Регулярне підвищення квартирної плати
Низька якість послуг або їх повна відсутність
Не дотримання виконавцями термінів з вивезення сміття
Бездіяльність ЖЕКу
Нічого, я завжди вчасно сплачую
Я не вважаю за потрібне платити за комунальні послуги

АМКУ підігрує монополістам

«У.К.» звернулась до АМКУ з листом-запитом надати фахову оцінку впливу Закону №1198-VII на ринок ЖКП. На поставлені запитання редакція отримала, м’яко кажучи, несподівані відповіді, які пропонуємо до Вашої уваги.

Шостий місяць не вщухають пристрасті навколо Закону України №1198-VII «Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення розрахунків за енергоносії», що повністю змінив правила гри на ринку комунальних послуг. Критики цього закону вважають, що його норми посилили позиції монополістів у сфері теплопостачання та водопостачання на ринку ЖКП, адже якщо до набрання чинності цим Законом монополісти постачали теплову енергію або питну воду до вводу в будинки, а надалі ОСББ, ЖБК або міські ради самостійно на конкурсній основі обрали виконавців послуг, то нормами Закону № 1198-VII монополістів автоматично визнано виконавцями комунальних послуг у житловому фонді та наділено їх правом надавати свої послуги з використанням внутрішньобудинкових мереж.

Але проблеми, що породив Закон №1198-VII, є значно глибшими, ніж просто автоматичне визначення монополістів виконавцями комунальних послуг.

До редакції «У.К.» звернулись представники компанії «Явір-Житлобуд-2» яка здійснює обслуговуванням житлового фонду в столиці, з проханням допомогти у складеній ситуації, та передали офіційну переписку компанії «Явір-Житлобуд-2» з ПАТ «АК Київводоканал» з приводу врегулювання механізму надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення з використанням внутрішньобудинкових мереж.

Спірна ситуація виникла через те, що ПАТ «АК «Київводоканал», посилаючись на те, що Законом №1198-VII не було внесено зміни до Закону України «Про питну воду та питне водопостачання», а внутрішньобудинкові мережі залишаються на балансі та обслуговуванні у компанії «Явір-Житлобуд-2», надало відповідь, що і надалі вважає виконавцем послуг з водопостачання і водовідведення компанію «Явір-Житлобуд-2» та наразі наміру укладати прямі договори з власниками квартир не має. В свою чергу, компанія «Явір-Житлобуд-2» вважає, що не є суб'єктом господарювання, що провадить господарську діяльність з централізованого водопостачання та водовідведення» тож бути виконавцем послуг бути не може.

При цьому монополістом в категоричній формі було запропоновано підписати договори "про співпрацю....." та "про надання послуг", проекти яких були надіслані на електронну пошту споживача, при цьому його було попереджено, що проекти договорів є остаточною редакцією та не підлягають зміні ні шліхом оформлення протоколів розбіжностей, ні шляхом внесення змін до тексту проекту договору. «Це лише Ваш згаяний час» - такою фразою закінчувався електронний лист ПАТ «АК Київводоканал» до компанії «Явір-Житлобуд-2», що і змусила звернутися компанію «Явір-Житлобуд-2» до КМДА та Антимонопольного комітету України з листом-скаргою на свавільні дії монополіста, який з 18 серпня досі перебуває на розгляді цих органів.

В свою чергу, редакція «У.К.» звернулась до в. о. Голови Антимонопольного комітету України Бараша Миколи із листом-запитом надати фахову оцінку впливу Закону № 1198-VII на ринок житлово-комунальних послуг, а також відповісти на питання, які хвилюють сьогодні однаковою мірою як монополіств, так і громадянське суспільство. На поставлені запитання «У.К.» отримала, м’яко кажучі, несподівані відповіді, які пропонуємо до Вашої уваги.

Отже, питання №1:

Як Ви вважаєте, після вступу в силу Закону №1198-VII саме поняття «ринок послуг ЖКГ», яке передбачає конкуренцію, ще є актуальним?

Відповідь АМКУ: На сьогодні не існує однозначної відповіді на це питання, оскільки житлово-комунальне господарство є багаторівневою і різноплановою сферою, яка формує значну кількість ринків послуг. В основному ринки житлово-комунальних послуг поділяються на:

- ринки, що знаходяться у сфері природних монополій (послуги з транспортування теплової енергії, централізованого водопостачання та водовідведення), та відповідні суміжні ринки (виробництво і постачання теплової енергії), які регулюються Законом України «Про природні монополії»;

- потенційно конкурентні ринки, на яких може і повинна розвиватися конкуренція, однак вони були і є монополізованими (послуги з обслуговування внутрішньобудинкових мереж, вивезення побутових відходів, інші послуги з обслуговування будинків і прибудинкових територій).

Для кінцевого споживача (власника (орендаря) певного приміщення багатоквартирного будинку) надавачем послуг з централізованого опалення, централізованого постачання холодної води, централізованого постачання гарячої води, водовідведення, а також і послуг з обслуговування внутрішньобудинкових мереж може бути лише одна організація, яка має необхідну інфраструктуру для здійснення такої діяльності та/або доступ до тепло-, водо- та каналізаційних мереж (розподільчих та внутрішньобудинкових), а також яка визначена виконавцем відповідних послуг.

Тобто для здійснення діяльності на зазначених ринках є певні бар’єри вступу (ліцензії, конкурс). Разом з цим конкурсний відбір має забезпечити конкуренцію при його проведенні і надає можливість обрати надавача  відповідних послуг, який запропонує кращі умови.

Відтак Закон №1198 змінює не структуру ринків житлово-комунальних послуг, а їх окремих учасників.

Питання №2:

Чи планує АМКУ ініціювати перед КМУ необхідність внесення змін в Закон №1198-VII або хоча б визначити часові рамки його дії?

Відповідь АМКУ: Вважаємо, що ініціювати відповідні зміни має перш за все профільне Міністерство (Мінрегіон України) та регулятор галузі (Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг).

Водночас зазначаємо, що у липні поточного року Комітет (АМКУ – ред.) у листі до Комітету Верховної Ради України з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства та регіональної політики зазначив про необхідність узгодження окремих норм Закону №1198 та інших нормативно-правових актів у сфері житлово-комунального господарства шляхом внесення змін до законодавства та прискорення розроблення нормативно-правових актів, необхідних для реалізації норм цього Закону.

Представник профільного управління Антимонопольного комітету України є членом Робочої групу з питань вдосконалення законодавства у сфері надання послуг з теплопостачання, холодного та гарячого водопостачання та водовідведення, створеної Комітетом Верховної Ради України з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства та регіональної політики у зв’язку з необхідністю  врегулювання проблемних питань, які виникають при реалізації Закону  №1198-VII.

Питання №3:

Чи були зафіксовані скарги або звернення ОСББ чи ЖБК до АМКУ з приводу форми та видів договорів на предмет «Використання внутрішніх мереж» монополістами або інші зверення  з приводу застосування Закону №1198-VII?

Відповідь АМКУ: До органів Комітету зверталися ОСББ, ЖБК та приватні ЖЕКи міста Києва щодо проблемних питань, пов’язаних з прийняттям Закону №1198. Водночас ці звернення не стосувалися форм та видів договорів «Використання внутрішніх мереж».

Зі змісту цих відповідей складається враження, що АМКУ по відношенню до проблем, що виникли у монополістів та споживачів з набранням чинності Закону №1198-VII зайняв суто українську позицію – «моя хата з краю – нічого не знаю». Мабуть, керуючись тим же принципом «хата з краю», АМКУ у свої відповіді на питання «У.К.» не повідомив, що на його розгляді перебуває принаймні одне звернення ТОВ «Явір-Житлобуд-2» про вжиття конкретних заходів до монополіста ПАТ «АК Київводоканал», який вільного трактує норми Закону №1198-VII про надання послуг з використанням внутрішньобудинкових мереж. Але ж не за тим ми створювали державний спеціальний орган із спеціальним статусом, основним завданням якого здійснення державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції, щоб він замість того, щоб вирішувати проблему, чекав на вирішення цієї проблеми іншими.

Євгенія Володіна

АМКУ
 
Коментарі (1)
Sergiy1
08 Жовтня 2014 p. 09:22
АМКУ на колегії ще 2,5 роки тому, було задане питання щодо порушення антимонопольного законодавства при визначенні місцевими органами влади монополістів виконавцями послуг.Тепер ввели такий підхід в рамки закону. Чиста економічна диверсія, яка поховала енергосервісний бізнес та поглибила монополізм в ЖКГ.Що вже говорити про невідповідність Євродирективам з цього питання? Пане Іване! Думаєте нова комісія буде цим займатися? Ви оптиміст!
Loading...

загрузка...
16