Рус Укр
ГоловнаПублікаціїВодопостачання Чому «падає градус» гарячої води
Опитування всі опитування
ЩО ПЕРЕШКОДЖАЄ ВАМ ВЧАСНО СПЛАЧУВАТИ РАХУНКИ ЗА ПОСЛУГИ ЖКГ?
Занадто високі тарифи
Регулярне підвищення квартирної плати
Низька якість послуг або їх повна відсутність
Не дотримання виконавцями термінів з вивезення сміття
Бездіяльність ЖЕКу
Нічого, я завжди вчасно сплачую
Я не вважаю за потрібне платити за комунальні послуги


УК  NEW Роз'яснення, щодо розрахунку розміру житлової субсидії

УК  NEW Житлова субсидія: хто має право на її отримання

УК  При призначенні субсидії враховуються доходи подружжя, незалежно від їх реєстрації

УК   Категорії громадян, які втратили право на отримання субсидії

УК  П'ять основних питань та відповідей про субсидію на оплату ЖКП

 



 

 



 

Чому «падає градус» гарячої води

Тисячі столичних споживачів не перший рік стикаються з проблемою, коли з крану гарячої води тече прохолодна. Чому так і чи є рішення цієї проблеми, як діяти у такій цій ситуації споживачам? – спробувала розібратися «У.К.».
Багатьом киянам знайома ситуація, коли відкриваєш кран гарячої води, а з нього протягом 10-15 хвилин тече прохолодна. Причиною цього є слабкий тиск у внутрішньобудинковій системі теплопостачання через несправності циркуляційних ліній або пошкодження циркуляційного насоса. 
 
«Якщо циркуляційні лінії несправні або у внутрішньобудинкових мережах накопичився багаторічний накип, якою б гарячою вода не подавалася в будинок, до кранів у квартирах вона доходить ледь теплою», - пояснюють спеціалісти з теплопостачання. 
 
Справа в тому, що гаряча вода має постійно циркулювати у системі вгору-вниз, і якщо цього не відбувається, споживач відкриває кран і зливає прохолодну воду, яка застоюється і охолоджується в трубі між стояком і краном. 
 
Втім, прикрість моменту не лише в тому, що кияни отримують не зовсім якісну послугу з централізованого гарячого водопостачання (ГВП). Їм доводиться платити за злиту холодну воду як за гарячу, оскільки більшість квартир облаштована відповідними приладами обліку, а вартість холодної і гарячої води суттєво відрізняється.

Рішення є, коштів немає

Про цю проблему міська влада знає давно. З 2011 року у столиці ніби то діє муніципальна програма «Гаряча вода в місті Києві». Згідно з нею, до кінця 2015 року у місті передбачалося «виконання комплексу взаємопов'язаних завдань і заходів, які спрямовані на відновлення роботи циркуляційних мереж гарячого водопостачання та надання високоякісної послуги з централізованого постачання гарячої води, що відповідає нормативним вимогам». 
 
Зокрема, на першому етапі (2011 рік) була запланована заміна внутрішньоквартальних трубопроводів центрального опалення та гарячого водопостачання, де циркуляційні насоси ГВП у теплових пунктах та внутрішньобудинкова система ГВП мають задовільний стан та не потребують заміни; на другому (2011 - 2014 роки) внутрішньоквартальних трубопроводів центрального опалення та гарячого водопостачання і циркуляційних насосів ГВП з обладнанням у теплових пунктах (внутрішньобудинкова система ГВП має задовільний стан та не потребує заміни); на третьому (2014 - 2015 роки) внутрішньоквартальних трубопроводів центрального опалення та гарячого водопостачання, циркуляційних насосів ГВП з обладнанням у теплових пунктах для будинків, у яких внутрішньобудинкова система ГВП пошкоджена і потребує заміни.
 
На все це, згідно з документом, впродовж п’яти років з міського бюджету повинні були виділити майже 2 млрд грн, з яких 995 млн грн - для відновлення циркуляції гарячого водопостачання. 
 
Результатом виконання програми мало стати відновлення циркуляції гарячого водопостачання в 2,5 тис. житлових будинках; заміна пошкоджених внутрішньоквартальних трубопроводів ГВС та ЦО в кількості 151,887 км у 4-трубному вимірі; заміна пошкоджених циркуляційних насосів ГВС у теплових пунктах - 892 шт.; заміна теплообмінників ГВС у теплових пунктах в кількості 609 одиниць; зменшення втрат питної води в системі ГВС на 45% та втрат теплової енергії в системі ГВС та внутрішньоквартальних трубопроводах ЦО на 12%, а також витрат електроенергії на привід циркуляційних та мережних насосів на 30%. 
 
Однак, за інформацією від ПАТ «Київенерго», протягом майже 5 років циркуляція гарячого водопостачання відновлена лише в чотирьох сотнях будинків, котрі цього потребували. Так, станом на сьогодні житлових будинків із непрацюючою циркуляційною системою налічується близько 2,1 тисяч. Для ефективного виконання програми у міста забракло достатнього обсягу фінансового ресурсу. До прикладу, у минулому році на реалізацію програми з міськбюджету було направлено лише 30 млн грн.
 
Самостійно «Київенерго» профінансувати відновлення циркуляції гарячого водопостачання не може. «У Києві понад 5 тис. км труб тепломереж. Серед них – від підвідних ЦО і ГВП до будинків до магістральних, діаметром майже метр. Один порив магістралі тягне відключення від ЦО та ГВП на час усунення більше тисячі будинків. Звісно, в інвестпланах «Київенерго» обов'язково має враховувати ділянки до заміни в залежності від чинників: як віку та зношеності, так і кількості споживачів, які заживлюються. Не можна сказати, що відновлення циркуляції гарячого водопостачання залишається без уваги – у 2015 році компанією було замінено близько 30 циркуляційних насосів, котрі вийшли з ладу, та перекладено 3 233 погонних метрів циркуляційних ліній. Але кинути всі ресурси і залишити без уваги реконструкцію магістралей компанія не може. Тому керується принципом комплексної заміни: коли в одному коробі змінюється вся «начинка» - прямі і зворотні труби опалення, ГВП, а також циркуляції», -  пояснюють у компанії, додаючи, що всі такі витрати закріплюються в інвестпрограмі, яка узгоджується Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг.
 
Станом на сьогодні, за інформацією ПАТ «Київенерго», інвестпрограма за напрямом «Теплопостачання» на 2016 рік Національною комісією поки що не затверджена.

Як бути споживачам?

Поки проблема циркуляції гарячої води у місті повністю не вирішена, усім споживачам, котрі з нею стикаються, радять звертатися за перерахунком вартості послуги з централізованого гарячого водопостачання. «Компанія розуміє ситуацію, і готова проводити перерахунок вартості наданої послуги. Споживач може розраховувати на перерахунок, система прозора і закріплена постановою Кабміну №151 від 17 лютого 2010 року», - наголошують у ПАТ «Київенерго».
 
Зауважимо, цим документом також визначено перелік відхилень кількісних і якісних показників, за яким проводиться перерахунок, та конкретні формули (враховуються періоди ненадання послуг або надання не в повному обсязі, зниження якості). Наразі постанова Кабміну №151 є єдиним нормативним документом, що регламентує перерахунки у сфері надання комунальних послуг.
 
Так, споживач має право:
 
1. Звернутися в один з центрів обслуговування клієнтів ПАТ «Київенерго» з заявою про проведення обстеження.
2. У попередньо погоджений час забезпечити доступ до квартири для проведення комісійного обстеження та складання акта-претензії про неналежне надання послуг.
3. За умови підтвердження факту невідповідності параметрів послуги ГВП у квартирі буде проведено перерахунок.
 
Поряд з цим у ПАТ «Київенерго» підкреслюють, що перерахунок для конкретної квартири проводиться лише на підставі проведеного обстеження саме в ній. Зокрема, для жителів будинків із порушеною циркуляцією здійснюється перерахунок вартості послуги з постачання гарячої води за період непрацездатності системи циркуляції гарячої води, і рахується за тарифом без рушникосушки - 37,91 грн.
 
Варто зауважити, за встановленими нормами, температура гарячої води повинна бути не менше 50°С і не вище 75°С. Якщо температура води знижується до 45-49°С, згідно з постановою Кабміну №151, плата  за неї зменшується на 10% за весь строк відхилення. Якщо вода прогрівається всього від 40 до 44°С, то оплата за неї зменшується на 30%. Однак також зазначається, що платити за воду все-таки доведеться, навіть якщо її температура нижче 40°С. Але в такому випадку так звана гаряча вода оплачується за тарифами холодного водопостачання (з розрахунку на одну людину в місяць або за 1 куб). При цьому допустимий строк відхилення, якщо температура води не відповідає нормі, не більше 2 хвилин після відкриття крана.
 
Перерахунок здійснюється саме так, тому що по факту споживачі, для яких актуальна ця проблема, і з гарячою водою і без неї: в години максимального розбору вода належної температури і це може підтвердити замір, де-факто, рано вранці вода холодна, і при зливанні квартирний лічильник ГВП рахує кубометри. «Якщо ж вода холодна незалежно від рівня розбору, це інша ситуація і справа, швидше за все, не в циркуляції» - зазначають у ПАТ «Київенерго».

Замість післяслова

Згідно з цільовою програмою «Гаряча вода в місті Києві» на 2011-2015 роки, фінансування на її реалізацію можна було б викроїти не лише з міського бюджету. Документом передбачені й інші варіанти - виділення коштів із державного бюджету, залучення позик, грантів, тощо. Цим безпосередньо мала б займатися міська влада, адже будь-які запозичення з інших джерел чи підняття цього питання на державному рівні можуть бути лише за гарантіями міста та його участю. Однак, поки що активні дії у цьому напрямі не спостерігаються.
 
Катерина Ляшевська

 

 
Коментарі (1)
Коля Пухов
08 Грудня 2015 p. 17:35
Вважаю, що основна проблема гарячого водопостачання полягає у надто великому тиску у будинкових мережах хрущівок, особливо у нічний час. Перевищений тиск -- це основна причина залиттів квартир гарячою водою, але довести у суді, що причиною розриву, наприклад, труби був перевищений тиск, практично неможливо.